Wat is Topical Authority

Wat is Topical Authority?

En wat is Topical Authority in SEO?

In zoekmachine optimalisatie (SEO) is Topical Authority de maatstaf voor uw website’s expertise en de diepgang van de inhoud over een bepaald onderwerp.

Hoe meer gezaghebbend uw site is op een onderwerp, hoe hoger u zal ranken in zoekresultaten pagina’s (SERP’s) voor vragen met betrekking tot dat onderwerp.

Het concept van Topical Authority werd voor het eerst geïntroduceerd door Google in 2011 toen het zijn gestructureerde zoekmachine aankondigde. Destijds had Google heel veel moeite om onderscheid te maken tussen hoogwaardige websites en laagwaardige websites.

Daarom ontwikkelde het een nieuw algoritme dat Topical Authority als een van de hoofdfactoren gebruikt om websites te rangschikken. Topical Authority werd steeds prominenter na de Hummingbird-update uit 2013, waardoor Google nu natuurlijke taalverwerking kan gebruiken om betekenis aan content te geven.

Wat is Topical Authority
Wat is Topical Authority

Hoe Werkt Topical Authority?

Het algoritme van Google gebruikt topische relevantie en topische prominentie om voor elke website een topisch autoriteitsscore te creëren. Hoe hoger de score, hoe meer kans dat uw website zal ranken voor relevante zoekwoorden.

Wanneer u “autoriteit” ziet, denkt u misschien aan E-A-T. Er bestaat wel degelijk verband tussen beide concepten, maar we mogen ze niet verwarren met elkaar. E-A-T maakt namelijk deel uit van de richtlijnen van Google voor kwaliteitsbeoordelaars:

  • E staat voor expertise
  • A voor autoriteit
  • T betekent betrouwbaarheid

De beoordelaars scoren pagina’s op basis van deze factoren, maar ze hebben geen invloed op de manier waarop een pagina rankt. In plaats daarvan vertelt de score aan Google of het algoritme goed werk heeft geleverd bij het leveren van hoogwaardige content in zoekresultaten.

Wat betekent dit nu voor Topical Authority?

Als u begrijpt waar Google naar zoekt in hun E-A-T-richtlijnen en deze doorvoert in uw content, heeft u meer kans om hoogwaardige en gezaghebbende content te schrijven.

Waarom is Topical Authority belangrijk?

Topical Authority is een cruciale ranking factor voor zoekresultaten. Omdat het zo belangrijk is, staat het op de derde plaats in de lijst van Google-ranking-factoren die SEO’s moeten overwegen in hun optimalisatie-inspanningen volgens Ahrefs.

Aangezien hoge Topical Authority websites meer zichtbaarheid verdienen in de SERP’s, leidt dat natuurlijk tot meer klikken vanuit zoekresultaten. Hoger verkeer leidt tot meer leads en meer verkopen.

Zoals SEO Hacker uitlegt, biedt een ander voordeel van Topical Authority het natuurlijk verwerven van links. Als u hoogwaardige content creëert, krijgt u waarschijnlijk links van andere websites.

Waarom zijn links belangrijk bij het vestigen van Topical Authority Inkomende links sturen bezoekers vanaf een andere website naar die van u. Lezers die geïnteresseerd zijn om meer te leren over specifieke onderwerpen klikken op de link naar uw website en als ze daar terecht komen, vergroot dat uw autoriteit.

Om Topical Authority op te bouwen, is het belangrijk om links te krijgen van websites met veel gezag binnen uw branche. Deze links helpen Google begrijpen dat uw website expert is over dit onderwerp.

Hoe Kun U Topical Authority Opbouwen?

Er zijn verschillende manieren om Topical Authority op te bouwen:

  • Publiceer hoogwaardige content op uw website die een onderwerp grondig behandelt.
  • Optimaliseer uw content voor relevante sleutelwoorden binnen uw sector.
  • Verhoog de zichtbaarheid van uw content door het te promoten op sociale media en andere online kanalen.
  • Neem deel aan expert-fora en Q&A-sites die betrekking hebben op uw sector.
  • Word geciteerd door websites met een hoog gezag binnen uw sector (verdien backlinks).
  • Hou uw score van Topical Authority in de gaten, volg uw vooruitgang in de tijd op, en vernieuw uw content als dat nodig is.

Hoe Kun U Uw Topical Authority Meten?

U kunt SEO-tools gebruiken om uw Topical Authority bij te houden en progressie in de tijd te meten.

  • Bewaak uw Google Search Console klikken. Zo krijgt u een idee hoeveel verkeer relevant zoekwoorden naar u toestuurt.
  • Gebruik een tool zoals Moz of Ahrefs om de Topical Authoritysscore van uw website te meten. Dit zal laten zien hoe goed uw website rankt voor relevante zoekwoorden.
  • Bewaak de ranking van uw website voor relevante zoekwoorden. Dit zal u een idee geven van hoe uw Topical Authority in de loop der tijd verandert. We gebruiken hiervoor SEMrush’s Position Tracking tool.
  • Majestic SEO – deze tool biedt data over het aantal hoogwaardige inbound links dat u hebt van relevante websites.

Hoe Gebruikt U Een Topic Cluster Strategie om Topical Authority Op te Bouwen?

Een van de beste manieren om Topical Authority op te bouwen is door gebruik te maken van een topic cluster strategie. Hieronder leggen we uit wat dit betekent en hoe u zelf topic clusters kunt ontwikkelen voor uw website.

Wat Is een Topic Cluster?

Een topic cluster is een groep gerelateerde pagina’s rondom één centraal onderwerp. Elke pagina heeft hierbij een link naar de hoofdpagina, zoals bijvoorbeeld wordt getoond in deze afbeelding:

Het grootste voordeel aan het gebruik van zo’n topical cluster strategy is dat het zorgt voor een georganiseerde, gestructureerde manier om veel pagina’s op te bouwen rondom één kernthema. De kwantiteit en kwaliteit van de inhoud helpen mee aan het opbouwen van autoriteit op dat thema en helpt daarbij hoger in ranglijsten terecht komen.

Hoe bouwt u dan zo’n Topic Cluster?

Er zijn verschillende manieren om een topical cluster op te bouwen, maar wij raden aan om pillar-pagina’s en blogposts als basis van de structuur te nemen.

Begin met het identificeren van het specifieke thema dat u wilt targeten. Dit onderwerp kan breed zijn en een hoog zoekvolume hebben. Schrijf lange inhoud voor een pillar-pagina.

Het moet een diepgaand, uitgebreid informatief stuk over het thema zijn dat beantwoordt aan de intentie van de zoekopdracht en vragen beantwoordt die opkomen bij het zoeken naar dit thema.

Publiceer deze pillar-pagina, zorg ervoor dat alle on-page SEO-elementen geoptimaliseerd zijn, inclusief afbeeldingen en video’s, voeg schema mark-up toe. Maak extra pagina’s op uw website die fungeren als sub-pagina’s van de cluster.

Deze content stukken zullen meestal blogposts zijn die relevante onderwerpen behandelen en long-tail sleutelwoorden gerelateerd aan het centrale pillar thema bevatten.

Creëer vervolgens een web van interne links: link elke blog terug naar de hoofdcluster-pagina, link vanaf de belangrijkste cluster-pagina naar de blogs en voeg links tussen de blogs toe. Kijk naar content gaps op uw website en bepaal andere onderwerpen waarin u uw bedrijf als autoriteit ziet. Herhaal dit proces voor zoveel onderwerpen als u wilt targeten.

Een goed gestructureerde website met veel hoogwaardige content over een thema verhoogt uw Topical Authority.

Conclusie

Bij het ontwikkelen van een SEO- en contentstrategie om Topical Authority te verdienen, zijn er een paar dingen om in gedachten te houden. Ten eerste draait Topical Authority allemaal om het hebben van een goed gestructureerde website met veel hoogwaardige content over één specifiek thema.

Structuur is belangrijk omdat de categorisatie en interne koppelingen van pagina’s op uw site de zoekcrawlers informeren hoe de inhoud met elkaar verbonden is. Kwantiteit is belangrijk omdat hoe meer inhoud u hebt op uw site over een bepaald thema, des te meer Google begrijpt dat u expert bent.

En kwalitatieve inhoud is belangrijk omdat Google begrijpt of uw inhoud een onderwerp grondig bespreekt en door middel van diepgaande analyse matcht aan gebruikersintenties bij het zoeken.

Het is echter vermeldenswaard dat Topical Authority niet de enige factor is die uw ranking beïnvloedt, maar het blijft wel een van de meest relevante factoren daarbij.

Zorg er dus voor dat u focust op het creëren van hoogwaardige content die relevant is voor uw doelpubliek en geoptimaliseerd is voor uw target keywords.

Daarnaast moet u uw content op sociale media en andere online kanalen promoten om de zichtbaarheid te vergroten. En tot slot, betrokken zijn bij de online community rondom uw thema helpt verbindingen en relaties op te bouwen.

Experts in het Opbouwen van Topical Authority

Als u moeilijk organisch verkeer naar uw website trekt, staan wij voor u klaar! Wij hebben de ervaring en kennis om de zichtbaarheid van uw website en organisch verkeer te vergroten door middel van bewezen SEO-strategieën.

Vertrouw erop dat we hard werken om uw website zo hoog mogelijk te laten ranken. Wij willen net zo graag als u dat uw bedrijf slaagt. Dus laat ons weten hoe we u kunnen helpen!

Geraadpleegde bronnen:

https://moz.com/blog/how-to-earn-topical-authority